در این مقاله که به صورت اختصاصی توسط دیزاین مای لوگو آماده شده است اهمیت رنگ بندی محصولات در تبلیغات را مورد بررسی قرار خواهیم داد. یکی از جذاب ترین و چالش بر انگیز ترین بحث در امر بازاریابی و فروش، روانشناسی رنگ در بسته بندی محصولات شناخته می‌شود که به طور مستقیم با احساسات و عواطف مخاطبین برای متقاعد کردن آن ها در ارتباط است. برای تاثیرگذاری بر یک عمل خاص رنگ یک ابزار ارتباطی بسیار قدرتمند است که می‌تواند خلق و خو و حتی واکنش های فیزیولوژیکی را مورد هدف قرار دهد.

با دانستن علم روانشناسی رنگ در بسته بندی محصولات از رنگ‌های متفاوتی برای تحت تاثیر قرار دادن مشتری ها و مخاطبان استفاده می شود چون هر رنگ احساسات خاصی را به مخاطبان انتقال می دهد. مانند، رنگ قرمز که شور، هیجان و اشتیاق را نشان می دهد، در حالی که رنگ آبی نماد قابل اعتماد بودن و حس آرامش است.

بعضی از رنگ‌ها باعث ایجاد انگیزه خرید در مشتریان می شوند، در حالی که بعضی از رنگ‌ها می تواند موجب ایجاد واکنش منفی و عدم تمایل نسبت به خرید در افراد شود. برای آنکه بتوانید احساسات مثبتی را به مشتری ها منتقل کنید و آنها را به خرید ترغیب کنید پس باید اصول های روانشناسی رنگ در بسته بندی محصولات را به خوبی بدانید.

روانشناسی رنگ در بسته بندی محصولات

روانشناسی رنگ‌ها به طور کلی روی تاثیر هر رنگ‌ بر درک و نحوه واکنش ما به اشیا و محیط اطرافمان تمرکز می کند همچنین تاثیرات عمیق و مستقیمی روی احساسات ما دارند این احساسات نیز از اهمیت زیادی در نحوه رفتار ما به عنوان مصرف کننده ایفا می‌کنند. بنابراین روانشناسی رنگ‌ در تاثیر رنگ‌ها بر ذهن و برداشت مشتریان از یک برند و محصولات را مطالعه می کنند. توجه به اصول و قواعد روانشناسی رنگ‌ها در هنگام طراحی بسته بندی محصول مهم است،جوری که تاثیر زیادی بر شکل گیری احساسات مخاطب نسبت به محصولات یک برند می تواند داشته باشد. جالب است بدانید حدود 90 درصد برداشت‌ها و تصمیم های اولیه مخاطبان درباره یک محصول و یا برند، فقط بر اساس رنگ آنها انتخاب می شوند. حال اگر مخاطب در نگاه اول نتوانسته باشد با رنگ مورد استفاده در طراحی بصری یک برند همچون بسته بندی یا لوگوی آن ارتباطی برقرار کند احتمال زیادی دارد که از آن محصول خرید نخواهد کرد .

توجه به روانشناسی رنگ در بسته بندی محصولات:

رنگ‌ها معرفی کننده ارزش‌های سازمانی و اصلی برند شما هستند و تاثیرهای عمیق و مستقیمی بر شکل گیری شناخت اولیه مثبت مخاطب از محصول های شما خواهند داشت. تاثیر روانشناختی رنگ‌ها روی بقیه با همدیگر فرق دارد و عناصر متفاوتی از جمله جنسیت، فرهنگ و تجربه شخصی وابسته است ولی بعضی از اصول و دستورالعمل‌های کلی وجود دارند که نشان دهنده ی رنگ‌ها دارای برخی تاثیرات روانشناسی ثابتی بر افراد هستند. مانند رنگ قرمز برای خیلی از افراد یادآور احساسات عاشقانه و دوست داشته شدن است و رنگ آبی نیز احساس آرامش را به ما می دهد. برای همین در فرآیند برندسازی و طراحی بسته بندی محصولات خود باید از رنگ‌های مناسب و مربوط با شخصیت، معیار ها و ارزش‌های برندتان استفاده کنید تا پیام اصلی‌ خود را به خوبی به افراد انتقال دهید و باعث ترغیب آن ها به خرید محصول خود شوید.

ارائه دلایل اهمیت درک روانشناسی رنگ در بسته بندی محصولات

85 درصد از مشتریان رنگ را علت اصلی تصمیم خرید خود نام بردند. در حالی که اطلاعات کافی درباره محصولات روی بسته بندی ها وجود نداشته باشد، افراد بر اساس جذابیت پکیجینگ برای خرید محصولی را انتخاب خواهند کرد. امکان شناخت برند و لوگوی محصولی با اضافه کردن رنگ،80 درصد بیشتر می شود ( تبلیغات سیاه و سفید را با تبلیغات رنگی مقایسه کنید بدیهی است که به خاطر سپردن رنگ‌ها برای مصرف کنندگان بسیار راحت‌تر است). رنگ مناسب می تواند به شناخت و آگاهی برند (Brand Awareness) شما را تا 80 درصد اضافه کند. بیشتر خریداران میان زمان 60 تا90 ثانیه درباره محصول های یک برند قضاوت می‌کنند و حدود 60 تا 90 درصد از قضاوت‌های آنان نیز صرفا بر اساس مناسب بودن رنگ‌ها در محصولات صورت می‌گیرد. با به کار بردن رنگ های مربوط و مناسب جلب توجه و علاقه مخاطبین را جذب کنید. توصیه می کنیم هرگز تاثیر های عمیق و مستقیم روانشناسی رنگ را در بسته بندی محصولات برای خرید مشتریان و میزان فروش خود را دست کم نگیرید قبل از اقدام به طراحی حتما با تاثیر های روانشناختی رنگ ها روی ذهن افراد آشنا شوید.

خیلی از مخاطبین و مشتریان، رنگ سفید را یک گزینه مناسب برای بسته بندی در نظر می‌گیرند و به آن علاقه دارند. سفید برای رنگ بسته بندی، رنگ امنی و ساده است و بعضی از افراد امکان دارد آن را رنگ خنثی ای در نظر بگیرند، اگر دوست دارید بسته بندی‌هایی طراحی کنید که نشان دهنده خلوص، کارایی یا سادگی باشد، رنگ سفید انتخاب بسیار مناسبی خواهد بود. از آنجایی که بسته بندی سفید نشان دهنده معصومیت، پاکی، کمال و شروع جدید است، استفاده از آن برای برندهای تولیدکننده لوازم آرایشی بهداشتی و یا کالا های لوکس کاملا مناسب است.

رنگ مشکی جز رنگ هایی محبوب و پرکابرد در دسته بندی های محصولات است که به راحتی توجه مصرف کننده را جلب می کند و حس لوکس بودن محصول را القا می کند. رنگ مشکی به روز و خاص است و در صورت ترکیب شدن با رنگ سفید به رنگ پیچیده‌تری نیز تبدیل می‌شود. این رنگ همچنین می‌تواند یک رنگ عالی برای برانگیختن حس رمز و راز و پیچیدگی باشد و محصول شما را به محصولی ارزشمند و خاص تبدیل کند.

طیف‌های پررنگ‌تر و تیره‌تر این رنگ حس قدرت و پیچیدگی را به بیننده منتقل می‌کنند. در حالی که طیف‌های ملایم رنگ صورتی به طور گسترده در محصولاتی که مصرف کنندگان زن را هدف قرار می‌دهند . رنگ صورتی‌ بیشتر برای هدف قرار دادن نوجوانان و مشتریان جوان‌تر استفاده می‌شود (همچنین می‌تواند محصولات ارزان‌تر یا مد روز را پیشنهاد کند) و سایه‌های روشن و خاکستری آن برای مصرف ‌کنندگان مسن‌تر جذاب‌تر هستند.

سبز یکی از رنگ هایی است که طیف گسترده تر و متنوع‌تری از احساسات را به افراد می دهد.سایه‌های روشن‌تر رنگ سبز به مفاهیمی همچون انرژی، ایمنی، تازگی و سلامت دلالت دارند و سایه‌های تیره‌تر آن نیز آرام ‌بخش هستند و نوعی حس لوکس بودن، کیفیت بالا و حرفه‌ای بودن را انتقال می‌دهند. رنگ سبز یک انتخاب عالی برای بسته بندی محصولات سازگار با محیط زیست و ارگانیک است.

استفاده از رنگ قرمز در بسته بندی، شور و شوق بیننده را برمی انگیزد و باعث هیجان زده شدن مشتریان می شود. رنگ قرمز از متنوع ترین رنگ‌ها برای پیام رسانی است که نشان دهنده اشتیاق و قدرت است؛ برای همین باید با استراتژی بازاریابی شما مطابق عمل کند. طیف‌های تیره‌تر قرمز نشان دهنده محصولات و پیشنهادات حرفه‌ای‌تر و برتر است. در حالی که طیف‌های روشن‌تر رنگ قرمز معمولا نشان دهنده سرزندگی و انرژی بالا است ولی بعضی از افراد این رنگ را نشان ‌دهنده محصولات کم ‌ارزش تلقی می‌کنند. در میان برندهای فعال رنگ قرمز در حوزه سبک زندگی و سرگرمی محبوبیت دارد و همچنین به طور وسیعی در بسته بندی مواد غذایی نیز استفاده می شود، چون بسیاری باور دارند که رنگ قرمز اشتها آور است. صرف نظر از روانشناسی رنگ قرمز در بسته بندی، این رنگ به سرعت توجه افراد را جلب می‌کند و محصولات شما را در محیط های خرده فروشی و شلوغ، به راحتی معروف می کند.

رنگ نارنجی خیلی سخت در طراحی بسته بندی محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرد اما زمانی که این رنگ را انتخاب می‌کنید یعنی محصول شما محصولی است که دلیلی برای برجسته شدن دارد. با این حال، استفاده دقیق از این رنگ می‌تواند احساس دوستی، سرگرمی، ماجراجویی و گرما را به افراد منتقل کند. نارنجی همچنین برای استفاده در کنار رنگ‌های متضاد یا مکمل بسیار مناسب است و مانند رنگ قرمز موجب جلب توجه مصرف کنندگان به محصول شما در قفسه یک فروشگاه می شود.

قوانین طراحی گرافیکی

رنگ بنفش کاملا به عنوان رنگی لوکس و تجمل گرا شناخته شده است که برای تمامی گروه‌های سنی و مشتریان(به ویژه محصولات مرتبط با خانم‌ها و جوانان) جذاب است. با استفاده از رنگ بنفش در بسته بندی می توانید نوعی حس پیچیدگی و اشرافیت را به محصول خود اضافه کنید. اگر می‌خواهید حس لوکس بودن را به افراد منتقل کنید، بنفش رنگ مناسبی برای طراحی بسته بندی شما است. همچنین می‌تواند موجب ارتقا جایگاه برند یا محصول شما در ذهن مصرف کنندگان و بازار هدف شود.

بسته ‌بندی خاکستری پیام‌ها و احساسات آرامش ‌بخش، خنثی و متعادلی را به افراد انتقال می‌دهد و محصول شما را به محصولی خاص و منحصر به فرد تبدیل می‌کند. اگر چه بسته بندی خاکستری در چند سال اخیر محبوبیت زیادی در میان برندهای مختلف پیدا کرده است، اما عده‌ای بر این باورند که استفاده از این رنگ در بسته بندی تا حدودی شاید یک مد زودگذر باشد و در دراز مدت، جذابیت خود را از دست بدهد.

توجه به اصول روانشناسی رنگ در بسته بندی محصولات تاثیر زیادی بر نحوه درک مصرف کنندگان و میزان فروش یک برند می تواند داشته و نقش پر اهمیتی را در معرفی حرفه‌ای محصولات شما به مخاطبان ایفا می‌کند. موارد دیگری همچون طراحی لوگو مناسب با کمک دیزاین مای لوگو، استفاده از مواد اولیه مرغوب برای بسته بندی، ارائه محصول با کیفیت و برندسازی حرفه‌ای نیز بر نحوی از برند شما تاثیرگذار هستند اما استفاده از پالت رنگی مناسب به طرز قابل توجهی، مشتریان را به سوی خرید محصولات شما می کشانند. ضروری است که رنگ‌های بسته بندی خود را به درستی و بر اساس اصول روانشناسی رنگ در بسته بندی محصولات انتخاب کنید.

5/5 - (845 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *