ایده برای طراحی لوگو

شرکت دیزاین مای لوگو ، ایده برای طراحی لوگو


لوگو هر کسب و کاری می تواند به عنوان هویت بصری آن در نظر گرفته شود که ارزش ومعتبر بودن آن را در قالب یک نماد خلاقانه و منحصر به فرد به مخاطبان نشان ‌دهد. طراحی لوگو به گونه‌ای باید باشد که در عین خاص و چشمگیر بودن همچنین بتواند حوزه فعالیت و ارزش‌های برند موردنظر را نیز برای مخاطب ها نمایش دهد. سپس طراحان لوگو لازم است قبل از اقدام به طراحی، ایده پردازی کنند و از طرح‌های خام و اولیه خود یک لوگوی عالی و شگفت انگیز طراحی کنند. ایده لوگو در واقع به ساختار کلی آن شکل می‌دهد که با مهارت و تخصص طراح و ادغام آن با عناصر مختلف کامل می شود. پیدا کردن ایده برای طراحی لوگو یکی از مهم‌ترین مرحله طراحی لوگو حساب می‌شود که به شما کمک می‌کند تا با دیدگاه عمیق‌تری مراحل خلق یک نماد فوق العاده و به یادماندنی را طی کنید. اما اینکه چگونه ایده لوگو منجر به خلق یک نشان تجاری موفق می شود را در ادامه این مطلب ویژگی‌های یک لوگوی خوب را مورد بررسی قرار می‌دهیم و ایده های خلاقانه برای طراحی لوگو را نیز به شما پیشنهاد خواهیم داد.

ویژگی های یک لوگوی خوب


قبل از پرداختن به موضوع ایده لوگو و پیشنهاد ایده برای ساخت لوگو بهتر است اول ویژگی‌های یک لوگوی خوب رابررسی کنیم. لوگوی هر کسب و کار به آن رسمیت، هویت و ارزش می دهد. از طرف دیگر باید به گونه‌ای طراحی شود تا بتواند نماینده بصری شایسته‌ای از ارزش‌های آن برند باشد. از مهم‌ترین هدف های طراحی لوگو «ایجاد تمایز» از رقبا است؛ یعنی لوگو یک برند باید در مقایسه با لوگوی رقبا، کاملا متفاوت و منحصر به فرد باشد تا بتواند در بازارهای رقابتی کنونی از رقبای خود پیشی بگیرد.

یک لوگوی خوب باید :


معرف حوزه فعالیت کسب و کار شما باشد
ارزش‌ها و اعتبار برند را به خوبی به مخاطب ها نشان دهد
خیره کننده و جذاب باشد
ساده اما خاص باشد
در ذهن ماندگار باشد
وابسته به زمان نباشد
شباهتی به لوگوی رقبا نداشته باشد
ترکیب رنگی مناسبی در داخل طراحی استفاده شده باشد
پیچیده و شلوغ نباشد
مقیاس‌های بزرگ و کوچک قابل استفاده ای داشته باشد
تایپوگرافی خوانا و جذابی داشته باشد
عناصر آن مناسب و هماهنگ با یکدیگر باشند
دارای یک نماد مربوطه با حوزه فعالیت برند مورد نظر باشد

تمامی این ویژگی‌ها در کنار یکدیگر منجر به طراحی لوگویی استاندارد و در عین حال به یاد ماندنی خواهد شد. بنابراین قبل از اقدام به ایده پردازی و طراحی برای لوگو باید تمامی این موارد را در مد نظر داشته باشید تا بتوانید یک لوگو جذاب و فوق العاده را طراحی کنید.

6 ایده الهام بخش برای طراحی لوگو

در حالی که با ویژگی‌های یک لوگو خوب آشنا شدید، در این بخش چندین تکنیک و ایده لوگو جهت طراحی یک نماد منحصر به فرد را به شما پیشنهاد می‌دهیم تا با استفاده از آنها بتوانید فرآیند ساخت لوگو را بسیار راحت‌تر و البته حرفه‌ای‌تر انجام دهید.

برای آفریدن یک نشان تجاری منحصر به فرد و شاهکار می‌توانید از روش‌ها و ایده های طراحی لوگو زیر کمک بگیرید:

طراحی لوگو با اشکال هندسی
استفاده از اشکال هندسی اولین ایده ای برای طراحی لوگو برای کسب و کارهای مختلف بود که به عنوان یکی از رویکردهای رایج و جذاب برای طراحی یک لوگوی تاثیرگذار و به یادماندنی شناخته شد. استفاده از شکل های هندسی مانند دایره، مستطیل،مثلث، مربع، لوزی و یا شش ضلعی در لوگو به راحتی توجه مخاطبان را به لوگو جلب و در ذهن آنان ماندگار خواهد می شود ; چرا که اطراف و پیرامون ما مملو از اشکال هندسی متفاوتی است و این اشکال نیز برای مخاطبان آشنا و ملموس هستند که باعث می شود بسیار راحت‌تر آنها را درک کرده و لوگوی شما را به خاطر می‌سپارند.همینطور اشکال هندسی، عواطف و احساسات خاصی را در مخاطب به وجود می‌آورد و نمادی از بعضی مفاهیم های مشخص شده است.

مانند دایره به عنوان نمادی از عشق، آرامش، امنیت، دوستی، اعتماد و کمال در نظر گرفته می‌شود در حالی که مثلث احساساتی مانند ثبات، تعادل و حرکت رو به جلو را به مخاطب انتقال می‌دهد. برای طراحی و استفاده از شکل هندسی مناسب در لوگوی خود باید با مفهوم های روانشناسی هر شکل آشنایی کامل داشته باشید و با در نظر داشتن اهداف و ارزش‌های برند مربوطه نیز در نهایت بهترین شکل را برای طراحی لوگو انتخاب کنید.

تکنیک فضای منفی
فضای منفی یا فضای سفید (Negative Space) در صورت طراحی حرفه‌ای و هنرمندانه می‌تواند لوگوی شما را به طور کلی از رقبا متمایز سازد و به عنوان بهترین ایده لوگو در نظر گرفته می‌شود .
منظور از فضای منفی در واقع یک «فضای استفاده نشده» است که همراه با نماد اصلی لوگو دارای یک نماد مستتر و پنهان نیز هست که با کمی دقت به لوگو کاملا قابل درک خواهد بود. در واقع فضای منفی در طراحی لوگو به فضای خالی در اطراف یک شی مصور اتلاق می‌شود که به انتقال معنا و تعریف لوگو کمک بسیاری می‌کند.
استفاده از تکنیک فضای منفی در طراحی لوگو به شما کمک می کند تا با بهره گیری از نماد اصلی طرح خود بتوانید مفاهیم بیشتری را به آن اضافه نمایید. یعنی مخاطب با نگاه اول، مفهوم و ایده اصلی لوگو را دریافت می‌کند و سپس با کمی دقت می‌تواند تصاویر پنهان طرح را نیز پیدا کرده و با آنها ارتباط برقرار کند. لوگوهای طراحی شده با این تکنیک، قدرت بالایی در جلب توجه مخاطبان و ماندگاری در ذهن آنان را دارند. بنابراین اگر می‌خواهید لوگوی خود را از رقبا بهتر طراحی کنید و آن را به نمادی ماندگار در ذهن مخاطبان تبدیل نمایید حتما از تکنیک فضای منفی در طراحی لوگو با معیار های خود استفاده کنید.

استفاده از نمادهای مرتبط
استفاده از نمادهای مرتبط با حوزه فعالیت برند موردنظر نیز یک ایده برای طراحی لوگو است که به عنوان کم ریسک‌ترین تکنیک جهت خلق نشان‌های تجاری شناخته می‌شود. به عنوان مثال ایده لوگو طراحی نشان بصری برای یک کافی شاپ استفاده از یک فنجان قهوه، برای مزون‌های خیاطی استفاده از لباس و یا قیچی، برای آتلیه استفاده از دوربین عکاسی، برای گل فروشی استفاده از تصویر گل و یا برای نمایشگاه خودرو استفاده از تصویر یک اتومبیل است. برای استفاده از این تکنیک ساده اما پرکاربرد تنها کافی است پیش از طراحی لوگو، مرتبط‌ترین شی به حوزه فعالیت کسب و کار موردنظر را پیدا کرده و از تصویر گرافیکی و یا حقیقی آن در لوگو استفاده نمایید. بدین ترتیب مخاطب در اولین نگاه به لوگو قادر به تشخیص حوزه فعالیت برند مربوطه خواهد بود.

طراحی لوگو

ترکیب نام برند و محصول
استفاده از نام برند به همراه محصول یا تصویر مربوط با آن نیز دیگر ایده ساخت لوگو برای کسب و کارها است که بسیاری از برندهای مطرح و معروف از این تکنیک و ایده جهت نوآوری نشان بصری خود استفاده کرده‌اند. در این روش می‌توانید نام برند خود را با تایپوگرافی ساده یا پیچیده در لوگو قرار داده و در کنار و یا بالای آن نیز تصویر انتخاب شده را قرار دهید و یا آنها را به نوعی با یکدیگر ترکیب کنید. این ایده در عمل دو مزایای مهم برای یک کسب و کار به همراه دارد:
1) حوزه فعالیت آن به واسطه استفاده از نماد مرتبط در لوگو به مخاطبان نشان داده می‌شود
2) نام آن نیز به خوبی در ذهن افراد ثبت خواهد شد. این ایده لوگو قابلیت تلفیق با سایر ایده های طراحی لوگو همچون اشکال هندسی و فضای منفی را نیز دارد.

طراحی لوگو با استفاده از نماد حیوانات
طراحی لوگوبا نماد حیوانات یک ایده برای لوگو است که برندهای مطرح زیادی مانند پوما، لامبورگینی، پورشه، ردبول، جگوار، پژو از این ایده جهت ساخت هویت بصری و نماد خود استفاده کرده‌اند. طراحی لوگو با حیوانات به سرعت توجه مخاطبان را به لوگو جلب می کند و باعث به وجود آمدن احساسات متفاوتی در آن ها می شود به دلیل اینکه بیشتر مردم در جهان دوستدار حیوانات هستند و نسبت به آنها واکنش‌ و احساس های مثبتی از خود نشان می‌دهند. حیواناتی مانند ببر، شیر و پلنگ از جمله حیواناتی هستند که در طراحی لوگو بیشتر به چشم می خورندوو نمادی از قدرت، حرکت رو به جلو، سرعت و اعتماد به نفس هستند. اما توجه ویژه ای باید برای انتخاب حیوان مناسب در لوگوی خود باید به مواردی مثل شخصیت برند، مخاطبان، هدف و پیامی که می‌خواهید به مشتریان خود انتقال دهید، داشته باشید.
جهت استفاده از ایده لوگو حیوانات می‌توانید آن را به صورت لوگومارک (لوگو مبتنی بر تصویر) و یا به صورت ترکیبی (تصویر و متن) طراحی کنید و برای قرار دادن تصویر حیوان در لوگو نیز از عکس واقعی و یا تصویر گرافیکی آن حیوان مد نظر استفاده کنید.

طراحی لوگو سیاه و سفید
طراحی لوگو با رنگ های سیاه و سفید نیز یک ایده لوگو متداول و با ریسک کمتری است که دارای قدرت تاثیرگذاری بالا بر مخاطبان هدف بوده و لوگوی شما را به نماد تجاری جذابی تبدیل می کند. این که سبک طراحی لوگوی شما چیست هیچ تفاوتی ندارد چون این رویکرد برای اجرا در تمامی سبک‌های ساخت لوگو مناسب است. دو رنگ سفید و سیاه به دلیل تضاد رنگی در کنار یکدیگر ترکیب بسیار جذاب و تاثیر گذاری هستند و به سرعت توجه مخاطبان را به خود جلب خواهند کرد. برای اجرای این ایده طراحی لوگو می‌توانید از رنگ سفید به عنوان پس زمینه و رنگ سیاه به عنوان رنگ عنصر اصلی لوگو (طرح و یا تایپوگرافی) آن استفاده کنید.

جمع بندی ایده های طراحی لوگو 

ما در این مطلب ویژگی‌های یک لوگوی خوب و جذاب را مورد بررسی قرار دادیم و 6 ایده لوگو الهام بخش را نیز به شما معرفی کردیم. همانطور که خواندید، لوگوی هر کسب و کار باید ارتباط معنایی نزدیکی با ارزش‌ها و حوزه فعالیت آن داشته باشد. همین موضوع نیز سبب می‌شود تا طراحی لوگو گاهی مواقع کمی چالش برانگیز شود. اما با بررسی ایده های خلاقانه برای طراحی لوگو و ادغام برخی ایده‌ها با یکدیگر به راحتی می‌توانید یک لوگوی منحصر به فرد و به یاد ماندنی طراحی کنید.

Rate this post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *