قوانین طراحی گرافیکی

قوانین طراحی گرافیک و اصول آن

هنر، رشته ای است که شاخه های بسیار زیادی دارد. یکی از شاخه های این رشته، طراحی گرافیک نام دارد. در این بخش از وب سایت تیزر ها  قصد داریم به موضوع «اصول طراحی گرافیک» بپردازیم. طراحی گرافیک ترکیبی از هنر و دانش است و سعی دارد با ترکیب متن و تصویر ارتباط بهتری با مخاطب ایجاد کند. طراحی گرافیکی شامل فعالیت های گسترده ای نظیر طراحی پوستر و بنر، طراحی لوگو، طراحی وب سایت، طراحی خبرنامه و بروشور و… می‌باشد‌. با این تعاریف، ما در طول روز برخورد زیادی با طراحی گرافیک داریم و در نتیجه این حرفه بر روی مشاغل زیادی تاثیرگذار است. اگر بخواهید به یک طراح گرافیک تبدیل شوید، ابتدا باید این ویژگی ها را در درون خود بسازید.

  1. خلاقیت داشته باشید تا بتوانید آثار منحصر به فردی خلق کنید.
  2. مهارت های تایپوگرافی بیاموزید تا در جهت تولید بهتر در رسانه ها فعالیت کنید.
  3. مهارت های ارتباطی مورد نیاز است زیرا باید بتوانید با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید.
  4. مهارت مدیریتی کسب کنید تا برای تنظیم زمان و اجرای پروژه های فوری بتوانید اقدام کنید.
  5. به مهارت های فناوری اطلاعات بها دهید تا بتوانید ترکیب محصولات هنری و فناوری اطلاعات را انجام دهید.

اگر بخواهیم با ویژگی های طراحی گرافیک آشنا شویم، ابتدا لازم است به بررسی ویژگی های آن بپردازیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا با نکات زیادی از طراحی گرافیک آشنا شوید.

نکته گرافیکی

همانطور که گفتیم طراحی گرافیک یک شغل محسوب می‌شود و طراحان گرافیک، توانایی انجام پروژه های زیادی را دارند. برای ساختن یک محصول هنری به سبک طراحی گرافیکی باید به نکات بسیاری توجه کرد. حال فرقی ندارد که این محصول تصویری باشد یا ترکیبی از متن و عکس. اگر بخواهیم از نظر تک ادیتور نکات طراحی گرافیک را نام ببریم، لازم است به موارد زیر اشاره کنیم:

  1. از رنگ های تیره و روشن استفاده کنید.
  2. از المان های مرتبط با موضوع در تصاویر استفاده شود. (تا منظور را بهتر به مخاطب برساند)
  3. از فونت های درشت و نازک در کار استفاده شود.
  4. تراز بندی را باید رعایت کنید.
  5. به هیچ وجه رنگ ها را قاطی هم نکنید
  6. فونت انگلیسی و فارسی در کار اجرا شود.
  7. ترکیب بندی یا کمپوزیسیون مناسبی داشته باشد.
  8. اصول تراز های بین متنی رعایت شود. (یعنی تراز متن به گونه ای باشد که از بالا و پایین به متن دیگر نچسبد)
  9. برای تایتل و متن اولیه از فونت درشت استفاده شود.
  10. چیدمان متن به گونه ای باشد که از بالا، پایین، چپ و راست به کادر تصویر برخورد نکند.
تراکت لوازم آرایشی الیزابت

یادگیری اصول طراحی گرافیک

تا این مرحله با نکات کاربردی طراحی گرافیکی آشنا شدید. حالا لازم است با اصول هر کدام از این موارد آشنا شویم. اصول طراحی گرافیک به موارد زیادی تقسیم می‌شوند که در این بخش به توضیح این موارد می‌پردازیم. سعی کنید همیشه در خلق آثار خود این موارد را رعایت کنید تا کیفیت اثر خود را حفظ کنید. همچنین رضایت مشتریان خود را جلب کنید.

هارمونی

هارمونی به معنای تناسب است و بیانگر وحدت و هماهنگی میان اجزا یک واحد می‌باشد. این کلمه در طراحی گرافیک بسیار کاربردی و ضروری بوده و حس رضایت را در درون فرد تماشاگر ایجاد می‌کند. به گونه ای که انگار همه چیز در طراحی یا اثر خلق شده، در جایگاه درست خودش قرار گرفته است.

کنتراست

مورد دیگری که رعایت آن در اصول طراحی گرافیک بسیار ضروری است، کنتراست نام دارد. کنتراست به معنای تفاوت درخشندگی در یک اثر یا تضاد در اشیا می‌باشد. برای درک بهتر کنتراست می‌توانید نمونه آثار رامبراند را -با تیرگی و روشنی شدید- مشاهده کنید.

ریتم

واژه ریتم در موسیقی و هنرهای تجسمی، کاربرد زیادی دارد. اما معنی این واژه تکرار عناصر و فاصله بندی آنها می‌باشد. ریتم می‌تواند فاصله بندی مساوی داشته باشد یا از الگوهای تصادفی پیروی کنند. ریتم انواع مختلفی دارد مانند: ریتم متناوب، ریتم منظم، ریتم تصادفی، ریتم پیوسته، ریتم های پیشرونده و…

تعادل

تعادل به معنای هماهنگی خاص در وزن بصری طرح می‌باشد. در خلق یک اثر هنری، بهتر است یک تعادل هارمونیک در چیدمان ایجاد شود. همچنین دارای استراتژی متقارن و نامتقارن یا حالت مساوی می‌باشد. تعادل در یک اثر تجسمی تاثیرگذاری زیادی در همه ی عناصر آن دارد.

فضای سفید

در هنرهای تجسمی یا بصری به فضای سفید، فضای خالی یا منفی نیز می‌گویند‌. زیرا این فضا خالی از عناصر طراحی می‌باشد. فضای سفید می‌تواند خوانایی و شفافیت را افزایش دهد و به عنوان یک عنصر فعال در نظر گرفته شود. مطمئنا فضای سفید در آثار یک طراح گرافیک نادیده گرفته می‌شود، اما یکی از مهم ترین عناصر طرح می‌باشد.

هم تراز سازی

تراز بندی یا هم تراز سازی یک اصل مهم در طراحی گرافیک است. این ویژگی برای متن و طرح های بصری استفاده می‌شود. شاید در ابتدا متوجه تراز بودن یک طرح نشوید، اما در صورت هم تزار نبودن قطعا متوجه آشفتگی طرح خواهید شد. طراحی بدون تراز، نامرتب، بهم ریخته و ناتمام به نظر می‌رسید. از این بابت بیننده متوجه ناهماهنگی در اثر شما خواهد شد و احساس بدی را به مخاطب منتقل می‌کند.

طراحی کارت ویزیت پوشاک پنبه

قرابت

این ویژگی رابطه ای بین عناصر مشابه را مرتبط می‌کند. فرقی ندارد که این عناصر در کدام دسته قرار بگیرد. عناصر بصری، فونت، اندازه، رنگ و… با قرابت به یکدیگر مرتبط می‌شوند و نیازی به گروه بندی ندارند.

سلسله مراتب بصری

این ویژگی زمانی شکل می‌گیرد که وزن بصری بیشتری به پیام در طراحی بدهیم. برای مثال زمانیکه از فونت های درشت برای عنوان یا پیام کلیدی استفاده می‌کنیم. این صورت یک عنصر را از دیگر عناصر برجسته ‌تر نشان داده ایم.

تکرار

از دیگر عناصر اساسی در تولید طراحی گرافیک، تکرار است. زمانیکه برای برند سازی اثری تولید می‌کنیم، بیشتر به معنای تکرار می‌پردازیم. این خلق اثر باعث ایجاد ریتم می‌شود و عناصر مختلفی همانند رنگ، آرم، کلیت طراحی و… را به یکدیگر پیوند می‌زند. این مورد در خلق آثار بصری سبب می‌شود که طرح به عمل آمده برای بینندگان قابل تشخیص باشد.

تضاد

تضاد زمانی به میدان قدم‌ می‌گذارد که دو عنصر طراحی متفاوت در طرح گرافیکی وجود داشته باشد. کنتراست نیز می‌تواند در این دسته قرار گیرد. زیرا از انواع تضاد می‌توان به مواردی همچون تیره در مقابل روشن، بزرگ در مقابل کوچک، جوان در مقابل پیر و… اشاره کرد. این عنصر بیننده را راهنمایی می‌کند که به هر بخش از اثر توجه کافی داشته باشد. زیرا هر عنصر در این طرح ارزش دیدن دارد.

رنگ

از اساسی‌ ترین و مهم‌ترین صفات یک طراحی گرافیک، می‌توان به رنگ اشاره کرد. رنگ نشان دهنده ی روحیه ی طرح می‌باشد. همچنین نشانگر برند شما و تنالیته ی طرح است. پس در انتخاب رنگ باید از علم، دانش و تجربه ی خود کمک بگیرید. داشتن دانش تئوری رنگ برای طراحان گرافیک، امری بسیار ضروری تلقی می‌شود.

تایپوگرافی

تایپوگرافی هنر پردازش متن است و برای آثار مختلفی از جمله رسانه های چاپی استفاده می‌شود. از ارکان اصلی یک طرح تایپوگرافی می‌باشد. در برخی از آثار حروف همه چیز است. پس توجه به اصول و رعایت زیبایی شناسی در تایپوگرافی از واجبات است. همچنین نیاز دارید تا مفهوم طراحی را در حروف بگنجانید. همچنین زبان بصری می‌باشد و سبک و تصویر منحصر به فردی دارد.

خط

از مهم‌ترین اصول طراحی گرافیک می‌باشد. دیزاین خط همیشه چیزی فراتر از نقاطی است که در کنار یکدیگر قرار می‌گیرد. خطوط در واقع بستگی به زمینه، طول، شکل و وزن دارد. از این جهت می‌تواند به سازماندهی اطلاعات، انتقال احساسات و اشکال در طرح کمک کند.

شکل

در طراحی گرافیک، اشکال به عنوان مناطق در نظر گرفته می‌شوند. شکل و فرم حاوی یک مرز با یک طرح کلی شناخته می‌شوند. شکل نقش مهمی در مفاهیم و اصول اولیه ی گرافیک دارد. اگر بخواهیم مهم ترین اشکال را بشناسیم، لازم است که با دیزاین اشکال هندسی آشنا شویم.

بافت

بافت احساسی از یک سطح است. که گاهی به حالت نرم، خشن، صاف، خزدار، زبر، لطیف یا براق می‌باشد. اکثر طراحان گرافیک از بافت برای نمایش ایده های بصری خود استفاده می‌کنند. از این طریق می‌توانند به بینندگان آن حس را با مشاهده ی طرح های بصری منتقل کنند. تسلط بر اجرای بافت، بخشی مهم برای جلوه دادن زیبایی و حرفه ای طرح می‌باشد. همچنین با کمک آن می‌توان مفاهیم و اصول طراحی را بیان کرد.

قوانین

افرادی که به عنوان یک طراح گرافیک ماهر کار می‌کنند، درک بهتری از اصول طرح دارند. در این وضعیت می‌توانند با در نظر گرفتن قوانین، چارچوب ها را بشکنند و اثری متفاوت و هنری خلق کنند. با استفاده از شیوه های متفاوت خلاقیت خود را به نمایش درآورند.

و در انتها خلاصه میکنیم که برای طراحی گرافیکی هر نوع خدماتی میتوانید به دیزاین مای لوگو اعتماد کنید. طراحی انواع لوگو و بنر ، با چاپ در کمترین زمان ممکن.

Rate this post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *